OPCC – klimatutmaning för hållbara städer

Trelleborgs kommun har höga ambitioner för att klimatsäkra kommunen. Världsnaturfondens (WWF) One Planet City Challenge (OPCC) är en utmaning till världens städer och kommuner att ta på sig ledartröjan för en klimatsäker framtid. Trelleborgs kommun är en av de ett tjugotal svenska kommuner som tackat ja till Världsnaturfondens utmaning. Genom att medverka i OPCC kan kommuner ta del av kunskapsutbyte och utveckla nätverk både i Sverige och internationellt.

Inom området utbildning samverkar kommunen och Sustainable Poetry för att skapa delaktighet och engagera ungdomar i klimatomställningsarbetet och utvecklingen av staden! – Samverkan mellan skola och samhälle.

Sustainable Poetry är ett internationellt världsomspännande samskapande projekt med säte i Trelleborg, kopplat till Agenda 2030 och tar upp klimatfrågan samt de övriga 16 globala hållbarhetsmålen.

Tidigare publicerade nyheter på trelleborg.se

Trelleborgs kommun ansluter till One Planet City Challenge

Klimatsmart stadsutveckling får draghjälp av Världsnaturfonden

Mer information om OPCC finns på Världsnaturfondens webbplats