Trelleborgs kommun i Lärarförbundets rankning av skolkommuner
Lärarförbundets årliga undersökning Bästa skolkommun som publicerades på onsdagen bygger på en jämförelse av tio kriterier. I 2021 års rankning hamnar Trelleborgs kommun på plats 215. Den totala placeringen säger dock inte allt om skolans kvalité. Elevernas resultat viktas inte lika tungt som andra parametrar.
– Lärarnas utbildningsnivå och elevernas meritvärde i årskurs 9 – likvärdighetsindex, andel elever med godkända resultat, andel barn i förskolan samt lärarlöner tillhör Trelleborgs styrkor relativt sett, säger Ester Alavei, förvaltningschef på bildningsförvaltningen.
I jämförelse med andra kommuner ligger Trelleborgs kommun förhållandevis bra till när det gäller andel utbildade lärare. På detta område har kommunen de senaste åren legat över rikssnittet i förskolan och grundskolan och strax under i gymnasiet. Det råder stor konkurrens om behöriga lärare och i Trelleborg arbetar man kontinuerligt för att attrahera de bästa lärarna. Bildningsnämnden har tidigare i höst gett förvaltningen i uppdrag att öka andelen behöriga lärare utan att lärartätheten försämras. Lärartätheten är oförändrad jämfört med föregående år.
Elevernas meritvärde låg hela 10,6 poäng över det förväntade meritvärdet som tar hänsyn till bakomliggande faktorer som till exempel föräldrars utbildningsnivå. Det innebär en klättring till plats 83 från tidigare plats 125. Likaså har placeringen avseende andelen elever som är godkända i alla ämnen förbättrats till plats 146 från 170. Även kommunens placering avseende genomströmning på gymnasiet, det vill säga andelen elever som fullföljer sin gymnasieutbildning inom tre år, har förbättrats, till plats 140 från 177.
– Det tyder på att de ekonomiska och personella resurserna inom skolorganisationen i Trelleborgs kommun används effektivt, säger Lars Mikkelä, ordförande i bildningsnämnden.
När det gäller sjukfrånvaro arbetar kommunen övergripande och kontinuerligt för att sänka sjukskrivningstalen inom alla områden, inte bara i skolan.