Var rädd om miljön!
Allt som du spolar ner i toaletten
eller häller ut i vasken
förs vidare till reningsverket.
Stora saker fastnar ofta på vägen
i ledningar eller pumpar och kan skada dem.
Kemiska medel kan förstöra reningen
av avloppsvattnet på reningsverket
eller hamna ut i naturen på olika sätt.
Det enda man ska spola ner i toaletten är:
- Bajs
- Kiss
- Toapapper
Tops, bindor, tamponger och kondomer
fastnar och gör att det blir stopp.
Släng dem i soptunnan istället.
I vasken ska man bara spola ner:
- Tvättvatten
- Diskvatten
På en miljöstation kan du lämna in sopor
som på olika sätt är farliga.
Exempel på farliga saker:
- Bensin
- Färg
- Lacknafta
- Ogräsmedel
- Kvicksilver som finns i termometrar
Mediciner som du inte behöver
eller som har blivit gamla
lämnar du in till Apoteket.
Matolja och annat fett
gör att det blir stopp i ledningarna.
Töm det i en gammal mjölkkartong
och släng det i soptunnan.