Beslut

Utifrån inkommen ansökan, efter ett besök på fastigheten, bedöms avloppsanläggningens tänkta läge. Närhet till dricksvattenbrunnar, grannfastigheter, sjöar, vattendrag, fornlämningar, träd med mera kontrolleras.

När ansökan anses komplett och avloppsanläggningen anses uppnå de krav på rening som gäller i det aktuella området, får du ett tillståndsbeslut att inrätta enskild avloppsanordning. När du har fått det, är det okej att anlägga den planerade anläggningen på den plats som du tänkt dig. Med tillståndet följer ett antal villkor och råd för hur anläggningen ska uppföras och skötas. Både villkor och råd är satta för att motverka att anordningen sätter igen eller försämras på annat sätt.

Om miljöavdelningen däremot bedömer att reningskraven inte uppnås eller att platsen är olämplig finns två alternativ. Antingen kan du som sökande föreslå en annan teknisk lösning eller alternativ plats, eller så får du ett beslut om avslag på din ansökan. Avgift för handläggning tas ut vid både positivt och negativt beslut.

Miljöavdelningen tar ut en fast avgift för handläggning av avloppsanmälningar- och ansökningar enligt Trelleborgs kommuns taxa.

Aktuella taxor hittar du på https://www.trelleborg.se/taxor.

I samband med att du får beslutet får du också en entreprenörsrapport. Den som utför
avloppsanläggningsarbetet, till exempel en entreprenör eller fastighetsägaren själv, ska under arbetets gång bocka av kontrollpunkterna på entreprenörsrapporten. De olika stegen i anläggningsarbetet ska också fotodokumenteras.

Det är den som utför anläggningsarbetet som ansvarar för att avloppsanläggningen är utförd enligt vad som angivits i entreprenörsrapporten. Konsumenttjänstlagen gäller om entreprenör har anlitats och det uppstår felaktigheter i anläggningen.

Det är du som fastighetsägare som är ytterst ansvarig för att avloppsanläggningen är utförd på det sätt som angivits i ansökan och enligt villkoren i tillståndet.

Påträffas fornlämningar i samband med markarbeten ska arbetet avbrytas. Kontakta Länsstyrelsen för att diskutera fynden.

När avloppsanläggningen är på plats gör miljöavdelningen eventuellt en kontroll så att avloppsanläggningen är utförd enligt tillståndet. Då är det viktigt att du meddelar miljöavdelningen i god tid. Alternativt ska entreprenörsrapport och fotodokumentation skickas till miljöavdelningen inom två veckor efter att avloppsanläggningen är färdigställd. Entreprenörsrapporten ska skrivas under av fastighetsägare och entreprenör. Det är fastighetsägaren som är ansvarig för att entreprenörsrapporten kommer in till miljöavdelningen.

När miljöinspektör har granskat entreprenörsrapport och fotodokumentation, och har sett att
avloppsanläggningen är anlagd enligt tillståndet, skickar miljöavdelningen en bekräftelse på det. Miljöavdelningen kontaktar fastighetsägare, om det finns anmärkningar som behöver åtgärdas.

När den nya avloppsanläggningen är på plats, ansvarar du för att beställa slamtömnings-
abonnemang och skicka slamtömningsinstruktioner till VA- och avfallsavdelningen, så att
avloppsanläggningen blir slamtömd på rätt sätt.

Den gamla avloppsanläggningen som inte längre används, ska sluttömmas av kommunens upphandlade entreprenör. När det är gjort ska marken återställas. Om avloppsanläggningen är i betong kan den sandfyllas. Om den är av plast, glasfiber eller annat material, ska den tas bort.

Hushållsavfall

Slam och fosforfiltermaterial är hushållsavfall och måste därför hämtas av kommunens upp-
handlade entreprenör.

Enligt kommunens renhållningsordning ska ett litet avlopp slamtömmas minst en gång om året.

Fosforfiltermaterial ska bytas då pH-värdet understiger nio. Efter tömning ska kvitto som visar
inköp av nytt fosforfiltermaterial sparas i tre år, för att visas upp om miljöavdelningen
efterfrågar det.

För mer information kontakta VA- och avfallsavdelningen.

Söka dispens från kommunens renhållningsordning

Du kan söka dispens från den kommunala renhållningsordningen om du till exempel vill ha längre tömningsintervall än en gång om året eller om du vill omhänderta slam och/eller fosforfilter-
material på den egna fastigheten. I det sistnämnda fallet kan fastighetsägaren få tillstånd om det finns produktiv jordbruksmark, tillräcklig spridningsareal och att det kan omhändertas på ett sådant sätt att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppstår.

Dispensansökan lämnas in till miljöavdelningen. Prövning av dispensansökan kostar för
närvarande 1860 kronor, enligt Trelleborgs kommuns taxa.