Prao i näringslivet

Du som företagare är välkommen att inspirera kommunens grundskoleelever till bättre framtida studie- och yrkesval. Genom att öppna dörrarna för ungdomarna rustar du dem med inspiration och tydliga framtidsperspektiv.

Företag kan registrera praoplatser direkt i det digitala praoverktyget Samverka.nu. Det går bra att samarbeta med ett annat företag och låta eleven få prova på arbetsuppgifter i båda verksamheterna.

Vi söker fler praoplatser till våra elever i årskurs 8 och 9. 

Stort tack för ert engagemang – tillsammans utbildar vi framtidens medarbetare!

Vad är prao?

Sedan juli 2018 är prao obligatorisk enligt skollagen och ska omfatta minst 10 dagar. Det är huvudmannens ansvar att anskaffa praoplatserna. Elever som går i årskurs 8 och 9 i Trelleborgs kommun har prao totalt 15 dagar (10 dagar i årskurs 8 och 5 dagar i årskurs 9).

Information om prao i grundskolan.

För företag är praoperioderna en fantastisk möjlighet att presentera arbetsplatsen för eleverna; att inspirera framtidens medarbetare och entreprenörer till att göra mer genomtänkta framtidsval. Eleverna får ett större helhetsperspektiv och en bra inblick i hur olika branscher i näringslivet jobbar. Praosamarbeten medför att banden mellan skolan och arbetslivet stärks och tillsammans utmanar vi de traditionella könsrollerna.

Det är viktigt att hjälpas åt att öka elevernas kunskaper om olika branscher, om framtida yrken och om hur det fungerar i arbetslivet. En kvalitativ prao ger eleven tydligare framtidsperspektiv, ger möjlighet att träna sina förmågor och bidrar även med viktiga nätverkskontakter.

Eleverna – framtida medarbetare

Tillsammans kan kommunen och näringslivet erbjuda eleverna lärorika och intressanta erfarenheter under sina praoveckor, vilket kommer att hjälpa dem inför deras framtida gymnasie- och yrkesval. Praon ger dem inblick i yrkeslivet och egna erfarenheter om vad olika yrken innebär.

Glädjande ser studie- och yrkesvägledningsenheten att fler och fler arbetsplatser anmäler att de kan ta emot praoelever. Det bidrar till att eleverna har fler praoplatser att välja på vilket medverkar till att invanda normer och stereotyper bryts. Det är viktigt att eleverna får erfarenhet utanför det närmsta umgänget för att få en breddad bild av arbetslivet.