Nyhetsbrev
Nyhetsbrevet riktar sig till dig som är livsmedelsföretagare i Trelleborgs kommun. Här kommer vi att publicera information om livsmedelsbranschen i allmänhet och vad som gäller i vår kommun i synnerhet.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Nyhetsbrevet riktar sig till dig som är livsmedelsföretagare i Trelleborgs kommun. Här kommer vi att publicera information om livsmedelsbranschen i allmänhet och vad som gäller i vår kommun i synnerhet.
Hoppas ni haft fina dagar under julen med möjlighet till värme och lugn för att samla krafter och köra i gång det nya året.
Samhällsbyggnadsförvaltningen kommer att skicka ut nyhetsbrev till dig som är livsmedelsföretagare i Trelleborgs kommun.
Med detta nyhetsbrev hoppas vi kunna ge dig information om det gångna året och om vad som är på gång och gäller i livsmedelsbranschen med fokus på Trelleborg och Sverige i stort.
På samhällsbyggnadsförvaltningens miljöavdelning jobbar livsmedelsinspektörerna som utför kontroll på din verksamhet. Under 2021 har cirka 300 planerade livsmedelskontroller utförts i Trelleborgs kommun. Under dessa kontroller har det bland annat fokuserats på hygien, information om allergener, frityroljeprojekt och märkning. Utfallet av kontrollerna har varit med blandat resultat gällande hygien och allergener, vilka vi kommer att jobba vidare med under 2022. Cirka 110 kontroller har utförts som inte var planerade. Dessa kontroller kan vara kontroll för att följa upp avvikelser, klagomål och misstänkta matförgiftningar. Vi utför även utredning av RASFF (rapid alert system for food and feed) som är ett system för att snabbt få bort osäkra livsmedel från marknaden. Dessa utredningar har skett både per telefon och mejl, samt besök på plats i verksamheterna.
Under 2020 infördes lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. En del av er har fått tillsyn från oss under 2020 och 2021 med anledning av denna lag. Syftet med lagstiftningen har varit att verksamheter ska ha haft möjligheten att hålla öppet, vilket också varit vår målsättning. Verksamheten fick utifrån denna lagstiftning ansvar att se till att det inte uppstod trängsel i lokalen, serveringen eller i köer inne eller utanför verksamheten. Under denna tid har lagstiftningen svängt snabbt och restriktioner har ändrats vilket ni hanterat på ett ypperligt sätt.
Den 8 respektive 23 december 2021 trädde nya restriktioner i kraft för serveringsställen. Du som driver ett serveringsställe ansvarar för att lokalerna inomhus och tillhörande områden utomhus är utformade så att trängsel undviks. Din verksamhet ska även ha rutiner för hur smittspridning bland besökare kan förhindras. I din verksamhet ska ni informera besökarna om hur smittspridning kan undvikas, erbjuda besökarna möjlighet till handtvätt, följa upp vidtagna smittskyddsåtgärder, säkerställa att personalen får tillräcklig med information om hygienåtgärder samt hålla er uppdaterade om särskilda rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.
För uthyrning av lokaler som avser privata sammankomster är taket för antalet deltagare 20 personer.
Åtgärderna införs med avsikt att gälla under en begränsad tid. Åtgärderna
bedöms behöva kvarstå fram till mitten av februari, men kommer att omprövas var 14:e dag. Det är viktigt att ni i verksamheten är uppdaterade på gällande restriktioner.
Under 2022 kommer vi fortsätta med att ha fokus på allergener. Vi kommer bland annat att verifiera att konsumenter får fullständig och korrekt information om allergena ingredienser i maträtter som serveras så att personer med allergi och annan överkänslighet inte blir sjuka.
Kommunens livsmedelskontroll har ansvar för kontroll av animaliska biprodukter (ABP). Under 2022 kommer vi utföra kontroll på ABP hos butiker och restauranger.
Sedan en tid tillbaka bedriver Livsmedelsverket ett arbete med att se över och göra om den befintliga vägledande riskklassningsmodellen för livsmedelsanläggningar i leden efter primärproduktion – alltså din verksamhet – livsmedelsföretag och dricksvattenanläggningar. Den föreslagna modellen har som syfte att underlätta för kontrollmyndigheterna att uppfylla kravet på en riskbaserad offentlig kontroll som är verkningsfull, lämplig och som ska ske med en regelbunden frekvens.
En skillnad från tidigare modell är att kontrollbehovet uttrycks i frekvens (antalet kontroller) istället för schablontimmar. Där den lägsta frekvensen är en (1) kontroll per fem år och den högsta frekvensen är 40 kontroller per fem år. Det kommer precis som tidigare att finnas möjlighet till reduktion av kontrollbehovet genom god efterlevnad av reglerna och det förs även en diskussion om tredjepartscertifierings betydelse för minskning av kontrolltimmarna.
Målsättningen är att en ny modell ska gälla från och med 2024, med ett övergångsår 2023 då kontrollmyndigheterna kan klassa om befintliga verksamheter.
Den 1 april 2021 trädde Förordning (2021:176) om avgifter för offentlig kontroll av livsmedel och vissa jordbruksprodukter i kraft och ersatte den tidigare avgiftsförordningen. Då infördes efterhandsdebitering som ny norm för hur kontrollen tar ut avgifter. Efterhandsdebitering innebär att du som livsmedelsföretag betalar din kontrollavgift efter genomfört kontrollbesök, i stället för som nu, i början av varje kalenderår. Samhällsbyggnadsförvaltningen behöver en omställningsperiod och kommer att införa efterhandsdebitering från och med år 2024. Det innebär att en årlig avgift kommer att tas ut även för 2022 och 2023 vilket är möjligt enligt övergångsbestämmelserna i den nya förordningen.
I Sverige har vi som utgångspunkt att verksamheten informeras innan kontroll sker. Men kontrollmyndigheter får från den 1 april 2021 möjlighet att göra inköp under dold identitet till exempel vid distansinköp som e-handel och inköp i fysiska butiker. Tidigare har det inte funnits stöd i lagen för myndigheter att agera utan att ge sig till känna.
Med ändringen kan myndigheterna, när det är nödvändigt, köpa in livsmedel i syfte att kontrollera dessa och i efterhand informera företaget om kontrollen. Syftet är att kunna kontrollera livsmedel och andra produkter som erbjuds till försäljning för att upptäcka livsmedelsfusk och produkter som kan vilseleda konsumenten eller vara farlig för människors hälsa.
I våras publicerades ändringar i EU-förordning 852/2004 (den så kallade hygienförordningen) som innebär nya regler om livsmedelsdonationer, hantering av allergener och livsmedelssäkerhetskultur. Ett av skälen till införandet av de nya reglerna är den EU-gemensamma strategin från jord till bord som syftar till ett rättvist, hälsosamt och miljövänligt livsmedelssystem.
ALLERGENER OCH RENGÖRING
Reglerna innebär att det införs krav på att rengöring utförs för att förhindra eller begränsa föroreningar av ämnen som orsakar allergi eller intolerans. Kraven gäller både i primärproduktionen och i leden efter. Ändringarna återfinns i EU-förordningens bilaga I, del A, avsnitt II, punkt 5a.
LIVSMEDELSDONATIONER
Det införs regler som fastställer krav för att främja och underlätta donation av överskottslivsmedel och samtidigt garantera säkra livsmedel för konsumenterna. Dessa regler finns i EU-förordningens bilaga II, kapitel Va.
LIVSMEDELSSÄKERHETSKULTUR
I enlighet med EU-förordningens bilaga II, kapitel Xia, införs nya regler om livsmedelssäkerhetskultur. Livsmedelsföretagare ska införa, upprätthålla och påvisa en lämplig livsmedelssäkerhetskultur genom en engagerad ledning. Ledarskapet ska syfta till produktion av säkra livsmedel och involvera alla anställda i företaget.
Det innebär att alla anställda ska vara medvetna om de risker som finns för livsmedelssäkerhet. Det ska vara en öppen och tydlig kommunikation mellan alla anställda, även gällande information om avvikelser och förväntningar. Det ska även finnas tillgång till tillräckliga resurser för att garantera säker och hygienisk hantering av livsmedel.
Under första delen av året kommer de årliga fakturorna för livsmedelskontroll att skickas ut. Om din verksamhet har upphört eller om den kommer att göra det innan den 31 januari behöver du avregistrera verksamheten hos samhällsbyggnadsförvaltningen. Då kommer du inte att bli fakturerad för årlig kontrollavgift. Har du gjort en förändring i din verksamhet vill vi veta vad det är för förändring innan det sker.
Klicka på Företagare och Livsmedel och sedan:
Vi arbetar med att utöka våra digitala tjänster och har upptäckt att vi saknar en hel del mejladresser till företagare. Vi planerar att med start under 2022 utföra de flesta utskick digitalt och därför behöver vi en aktuell e-postadress till din verksamhet. Till denna adress önskar vi kunna skicka nyhetsbrev, kontrollrapporter, beslut, med mera, så en central mejl som kan öppnas av flera är att föredra.
Vi önskar att ni skickar ett mejl med ert företagsnamn och e-postadress till
samhallsbyggnad@trelleborg.se gärna så snart som möjligt.
Om restriktionerna på grund av covid 19 (Folkhälsomyndigheten)
Allergener (Livsmedelsverket)
ABP (Jordbruksverket)
Ny riskklassningsmodell (Livsmedelsverket)
Efterhandsdebitering (Livsmedelsverket)
Anonyma inköp (Riksdagen)
Hygienförordningen (EU-förordningen)