Auktorisation för insamling av returpapper
Insamling av returpapper är ett kommunalt ansvar från 1 januari 2022. Entreprenörer för avfallsinsamling kan ansöka om att bli auktoriserade av Trelleborgs kommun för att samla in returpapper.
Returpapper har hittills varit en del av insamlingen av förpackningar enligt producentansvaret och insamlingen har skett genom privata aktörer. Från och med 1 januari 2022 är returpappersinsamling ett kommunalt ansvar efter beslut i regeringen.
Aktörer inom avfallsinsamling erbjuds att ansöka om att bli auktoriserade av Trelleborgs kommun för att samla in returpapper. Fastighetsägare får i sin tur teckna avtal med de auktoriserade insamlarna för att få returpapper (tidningar, skrivpapper, magasin, tidskrifter, reklamtryck, kataloger, pocketböcker med mjuk pärm) hämtat vid fastigheten.
De fastighetsägare som inte tecknar avtal om insamling av returpapper får hänvisa boende till återvinningsstationerna eller återvinningscentralerna.
Ansökan om auktorisation
Skicka e-post till avfall@trelleborg.se för ansökan och information om auktorisationssystemet ”Hämtning av returpapper hos flerfamiljshus och verksamheter”.
Ansökningsformuläret fylls i och skickas in enligt punkt 2.3 i Auktorisationsföreskrifterna. Det ska undertecknas av behörig företrädare.
Dessa dokument gäller för att ansöka om auktorisering:
- Auktorisationsföreskrifter
- Ansökningsformulär
- Auktorisationsavtal
Ansökan kan ske löpande. Alla aktörer som uppfyller kraven har möjlighet att ansöka om auktorisering.